Nivells, competències i rúbriques

Aquestes rúbriques estan basades en els nivells, les competències i en les indicacions del Marc europeu comú de referència (MECR).

Què és el Marc europeu comú de referència? "El Marc europeu comú de referència proporciona unes bases comunes per a l’elaboració de programes de llengua, orientacions curriculars, exàmens, llibres de text, etc. a tot Europa. Descriu d’una manera exhaustiva el que han d’aprendre a fer els aprenents de llengua per utilitzar una llengua per a la comunicació, i els coneixements i habilitats que han de desenvolupar per ser capaços d’actuar de manera efectiva. La descripció també inclou el context cultural en què s’utilitza la llengua. El Marc europeu comú de referència també defineix els nivells de domini de la llengua que permeten mesurar el progrés dels aprenents en cada estadi de l’aprenentatge i durant tota la vida."

El MECR classifica sis nivells de coneixement de llengua segons tres tipus d'usuari:
Usuari bàsic: A1 i A2
Usuari independent: B1 i B2
Usuari experimentat: C1  i C2
Cada nivell inclou una descripció de les competències i habilitats que els usuaris han d'haver assolit.

El Pla de llengües de la UB estableix que els alumnes han d'assolir un nivell B2 de coneixement d'una tercera llengua durant la seva etapa educativa a la universitat.

Una persona que tingui el nivell B2 vol dir que: "Pot comprendre les idees principals de textos complexos sobre temes tant concrets com abstractes, incloent-hi discussions tècniques en el camp de l’especialització professional. Pot expressar-se amb un grau de fluïdesa i d’espontaneïtat que fa possible la interacció habitual amb parlants nadius sense que comporti tensió per a cap dels interlocutors. Pot produir textos clars i detallats en una àmplia gamma de temes i expressar un punt de vista sobre una qüestió, exposant els avantatges i els inconvenients de diverses opcions."
L'avaluació d'aquestes competències en el context universitari i en unes determinades situacions comunicatives és l'objectiu d'aquestes rúbriques. 

Les rúbriques que presentem en aquest blog permeten avaluar diverses habilitats lingüístiques d’una tercera llengua. És una eina que ofereix les descripcions objectives de l’avaluació per a professors i alumnes. Els professors les faran servir per avaluar la tercera llengua en els casos previstos en el Pla de llengües i els alumnes tindran una orientació en l’avaluació de terceres llengües que els permetrà autoavaluar-se.

Les rúbriques ofereixen tres graus d’adquisició:
  • Adequat: nivell B2 del MECR ben adquirit
  • Poc adequat: amb algunes mancances per adquirir el B2 del MECR
  • No adequat: nivell per sota el B2 del MECR
Més ítems marcats de la columna "Poc adequat" que de la columna "Adequat" determinaria que l’estudiant no té assolit el nivell.

La rúbrica pot anar bé per identificar els problemes i trobar-hi la solució més adient, ja que l’estudiant podrà conèixer les seves mancances concretes relacionades amb l’adquisició d’una tercera llengua.